Ferm Living

Home Decorator er lavet som et gruppeprojekt på forløbet Grundlæggende UX (1. semester). Appen har til formål at levendegøre den danske designvirksomhed Ferm Livings digitale univers. PRØV POPAPPEN

Virksomheden har netop lanceret et nyt website i november 2016. Som for de fleste andre webshops er det altid et problem at præsentere produkter repræsentativt på nettet. Ferm Living går meget op i kvalitet og godt håndværk, men hvordan kan man levendegøre dette? Hvordan kan man gøre det nemmere for brugeren at beslutte sig for at købe et produkt?
Home Decorator er et forsøg på at besvare disse spørgsmål. Appen giver brugeren mulighed for at placere interiør fra Ferm Livings katalog i eget hjem. Man kan enten vælge at benytte sig af forudindstillede baggrunde eller tage billeder af sit eget hjem, hvor interiøret kan placeres. På den skabes en mere legende måde at lære produkterne at kende, og man kan nemt se om produktet passer til hjem og nuværende indretning.

Design thinking
Der er arbejdet ud fra Design thinking, som refererer til kreative strategier som designere kan benytte sig af under en designproces. Modellen følger følgende faser: 1. Define, 2. Research, 3. Ideate, 4. Prototype, 5. Select, 6. Implement og 7. Learn.

I udviklingsprocessen lavede vi en brainstorm over begrebet "at levendegøre". Vi udarbejdede en spørgeskemaundersøgelse med det formål at definere Ferm Livings målgruppe og få inputs udefra. Ud fra spørgeskemaundersøgelsen og en brief fra Ferm Living, lavede vi to personas, som repræsenterede målgruppen. Vi lavede et styletile ud fra disse personas og Ferm Livings visuelle identitet. Dernæst blev userjourneys og storyboard udarbejdet. Disse blev brugt til at lave en papir prototype, som blev testet af tre forsøgspersoner. Dette hjalp os med at øge brugervenligheden og lave nogle nødvendige forbedringer. Dernæst lavede vi mockups i Photoshop til Popappen (www.popapp.in), der ses ovenfor.

Desværre er der visse ting i forhold til det æstetiske udtryk, der er ramt ved siden af i forhold til Ferm Livings visuelle identitet. Et forbedringspunkt kunne være at tilpasse appen bedre til deres æstetiske univers.

Business Model Generation
En del af opgaven var at vurdere forretningsgrundlaget for Home Decorator ved hjælp af Value Proposition Canvas og Business Model Canvas. Value Proposition Canvas er en simpel måde at forstå kundens behov. Business Model Canvas er en metode, der kan bruges til at beskrive og udvikle forretningsmodeller. Skabelonen indeholder forskellige byggesten, som har indflydelse på hinanden og som man kan benytte til udviklingen af en virksomhed eller et projekt. Ud fra Business Model Canvas sammensatte vi et etableringsbudget for virksomheden. Vi valgte at oprette et fiktivt iværksætterselskab med fem ejere. Indkomst til løn skulle komme i form af et engangsbeløb fra Ferm Living ved køb af appen.

Præsentation
Som afslutning på projektet fik vi lov til at præsentere vores projekt for Ferm Living ved hjælp af en kort pitch. Her fik vi både mulighed for at fortælle om idéen bag appen og vise vores Poppapp. Ferm Living kom med både positive kommentarer og forskellige råd til eventuelle forbedringer.